És valóban, a 18 éves fiatalember másodszor vág neki a brit Formula-Renault sorozatnak, amelyből olyan versenyzők edződtek az utóbbi években mint Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton vagy Heikki Kovalainen. Ennél még nagyob dolog, hogy Tamás 5 verseny után 5 ponttal vezeti a bajnokságot Will Stevens előtt. Persze korai lenne még bajnoki címről beszélni, de egy kis elemzést mindenképp megérdemel versenyzőnk.
Formula-Renault UK
Néhány szó tehát magáról a bajnokságról. 1989 óta létezik a sorozat és bár az utóbbi időben történtek változások egy dolog fix, minden versenyző ugyanazzal a motorral és kasztnival köröz a pályán, az autók csak a pilóta és a csapat által kitalált beállításokban különbözik. Amúgy 2 literes 210 lóerős Renault erőforrásokról van szó, a kasztnit szintén a francia cég állítja össze, melyek Michelin gumikon gurulnak, akár "összfrancia bajnokságnak" is nevezhetnénk, ha akarnánk, de nem akarjuk, hisz mindössze 6 nem brit pilóta van a mezőnyben és egyik sem francia. A szisztéma szerint egy versenyhétvégén 2 kvalifikáció és 2 versenyt futnak, általában versenyenként 45-60 km közötti távon (vagyis összesen 90-120). Összesen tehát 20 verseny van a szezonban, és a legjobb 18 eredmény számít a bajnokságban. 22 versenyzőből 20 kap pontot, illetve az aki célbaér. (Magyarul: ha csak 16-an fejezik be a versenyt, akkor csak a 16. kap 5 ponot a kiesettek nem)
1. | 32 pont | 11. | 10 pont |
2. | 28 pont | 12. | 9 pont |
3. | 25 pont | 13. | 8 pont |
4. | 22 pont | 14. | 7 pont |
5. | 20 pont | 15. | 6 pont |
6. | 18 pont | 16. | 5 pont |
7. | 16 pont | 17. | 4 pont |
8. | 14 pont | 18. | 3 pont |
9. | 12 pont | 19. | 2 pont |
10. | 11 pont | 20. | 1 pont |
Aki a leggyorsabb kört futja az +2 pontot szerez, ami ugye rengeteget jelenthet az elszámlásoknál, hisz az mindig beleszámít a végeredménybe.
Kiss Pál Tamás eredményei
16 évesen gokart és raliautó tapasztalat után Svájcban próbált szerencsét saját autóval és saját csapattal. Felfigyeltek rá, a legjobbak harcába nem szólhatott bele, de rendszeresen 9-10. hely környékén végzett, ami újoncként egyáltalán nem rossz teljesítmény, sőt, Kazár Miklós bemutatta a Mitsubishi WRC Teamet irányító John Eastonnak, aki elintézett egy Formula-Reanult-s tesztet. Mivel azok jól sikerültek, 2009-ben indult is a bajnokságban, legjobb eredménye a legendás silverstone-i pályán futott 7. helye volt, az újoncok bajnokságában pedig harmadik lett a tizenháromból, abszolút biztató kezdet.
Idén csapatot váltott, az Altech GP-vel kötött szerződést és nota bene, remekül indult az idény. Rögtön az első futamot a negyedik helyről rajtolva, féltávnál remek előzéssel átvéve a vezetést, nyerte meg, és idén nincs a negyediknél rosszabb célbaérése, van viszont még egy győzelme és két második helye. (Az ötödik futamot, tehát a harmadik hétvége első versenyét félbeszakították és nem futották újra). Lenti képen Kiss Pál második győzelmét megörökítő fotó látható:
Remekül indult tehát a szezon, de a pontrendszer miatt egyenletes teljesítményt kell nyújtania annak, aki győzni akar, így nem lazíthat Tamás sem. Egyébként az általános kritikák igen jók a magyar fiúról, és aki itt nyer, szép kilátásokkal bírhat a jövőre nézve. Nem kell rögtön Forma-1-re gondolni, szerintem az is szép lenne, ha jövőre mondjuk a Formula-Renault Európa bajnokságon indulna, nem kell rögtön súlyokat pakolni a hátára. Egyelőre szurkoljunk neki, és szorítsunk annak, hogy minél meszebb jusson! Mert még mindig csak 18 éves, idén érettségizik...
Végezetül az első, thruxtone-i versenyen bemutatott előzése, kívülről! Még a kommentátorok is összesza dicsérik. HAJRÁ TAMÁS!
Tamas Pal Kiss pass Thruxton Formula Renault 2010 from Atiboy Webdesign Studio on Vimeo.
Utolsó kommentek